יום שישי, 17 בפברואר 2017

יופי קוונטי

תוצאת תמונה עבור ‪belleza cuántica‬‏


פעם שמעתי אדם ברחוב (שאולי דיבר בטלפון, או שדיבר לבד לעצמו) אומר שזה בלתי אפשרי להיות רע ולהיות מאושר בו זמנית, כי הרע הוא תמיד לא מרוצה, כי הרע הוא אומלל, כי הרוע הוא בלעדי במונחים של אושר ואומללות. 



האיש אמר שלהיות רע תמיד כרוך בלהיות טיפש, שזה בלתי אפשרי להיות רע ולהיות חכם בעת ובעונה אחת, כי הרוע עצמו הוא טיפשי. זאת היתה טענה מאוד אלגנטית, שנשארה תקועה בזרועות הציד של המולת העיר, וכעת אני מצילה אותה ומעריכה אותה מחדש.


לכל דבר יש את היתרונות ואת החסרונות שלו. כבר נאמר כי "את המזל של המכוערת היפה רוצה". מה עוד ניתן להוסיף?

בעמוד 36 של "איך צחקתי", סזאר איירה מעלה את השאלה הבאה: "למה צריך להיות טוב, יפה, ומאושר? אסור להיות רע, מכוער, ואומלל? זוהי דילמה אמיתית, במיוחד עבור המכוערת בעלת המזל.

המקובלות החברתית של להיות רע, מכוער, ואומלל, יכולה להות פתרון אפשרי לדילמה. אם ההנחה שצריך להיות מכוער, רע, ואומלל נלקחת כנקודת מוצא מקובלת (במילים אחרות, אם הופכים את השניצל) אז נמצא המברג שיתיר את הבורג. אם כבר מדברים בכנות (אם יש כזו צורת דיבור), הכל מוסכמה חברתית, היום אחת ומחר אחרת, החיים הם דינמיים. 

אין אנו יכולים להתעלם מהמושג "עובדה אלטרנטיבית", כי הוא חלק מהשיח העכשווי. עובדה זו היא סוג של אירוע "כאן ועכשיו" שהוא קוונטי, כי הבחירה עוברת לצופה, שמחליט על בסיס דעתו מהי המציאות ומהי העובדה, כפי שהצפייה בניסוי קוונטי משפיעה ומשנה את התוצאות. דעתו של הצופה היא העובדה והיא המציאות, כמו שקרן אור הוא גם גל וגם חלקיק, במכניקה הקוונטית.

מנקודת מבט קוונטית אחרת, ניתן גם לטעון שצריך להיות טוב בכדי להיות יפה, ואם אתה טוב (וכתוצאה מכך יפה) אז אתה מאושר. אם כך, אז גם להיפך: עלינו להיות רעים ומכוערים, בכדי להיות אומללים (כתוצאה ישירה). הטענה הזו כוללת את הסוכנות של הפרט מבלי לזנוח את הדטרמיניזם. הנמקה כזו נכונה עבור אלוהים וגם עבור השטן, זה כמו לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

בתיאוריה, האומלל יכול לעורר את הטוב אצל המכוער, המכוערת מסוגלת להחיות אצלה האושר לאור המזל שנפל בחלקה, והיפה עלולה ליפול לתוך החרפה מלרצות מזל כזה. למרות שצריך להוכיח את זה אמפירית. אי אפשר לאכול את הפיצה ולהשאיר אותה שלמה (פיצות הן לא עוגות, וחוצמזה גם אינן מגיבות מתוך החוקים של המכניקה הקוונטית).

כמו כן, לפעמים יש דברים כה יפים שכמכאיבים, ויכולים לגרום לצער באופן זמני (זמני, זמני...אבל אומללות בכל זאת). יופי, שמוביל לצער; לא אושר.

להפריך, לנסח מחדש, להעלות השערות, לצטט סופרים, לצטט גברים שמדברים לעצמם ברחוב, זה משהו מרגש! הייתי מעיזה לומר כי זה משהו טוב, יפה, מאושר; למרות שאני ממש לא במצב רוח להוסיף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...