יום שבת, 28 במאי 2016

עידן התמימות




הגיוני היה להניח שבגילה של החרדתית (הבשלה) עידן התמימות כבר היה תם.
לא, זה לא המקרה. אבל לא מדובר על תמימות של ילדונת, אלא על תמימות של מבוגרונת. עם הזמן, הבשלה כבר הבינה שאין כזה דבר "מריטוקרטיה", אלא שיש קשרים. וכן, הבינה שיש כזה דבר "מזל", ולא הכל תלוי בכמה מאמץ ורצון יש לבן אדם. אם פעם חשבה שהמאמץ משתלם, היום היא יודעה שמה שיש זה או מזל או קשרים.

ההבדלים בין התמימות של הילדונת לבין התמימות של המבוגרונת נובעים בעיקר מרצון הבשלה שלא להפוך לזקנה נרגנית. טוב, אולי נרגנית תמיד הייתה. אבל זקנה! אז נכון, זו לא התמימות הרעננה ההיא שקשורה באמונה שהכל טוב ויפה, אלא תמימות דכאונית שקשורה בסאבטקסט של האמרה שהכל דבש.

ולמה בעצם ש-"הכל דבש" לא יהיה בדיוק כמו "הכל טוב ויפה"?
אם לומר את האמת, הכל בחיים תלוי באוטוסוגסטיה. הרי המוח תופס רק את מה שהוא חושב שהוא רואה, שהוא שומע, שהוא חש. והבשלה יכולה לחנך את עצמה להאמין לכל דבר. כמעט.

אם פעם התמימות שלה היתה מוגבלת, בתוך גבולותיה הטבעיים, היום תמימותה היא בלתי מוגבלת. כמעט. מתוך הגבולות המורחבים של התמימות, החרדתית הבשלה יכולה לנצל אותה כדי לקבע ולתרץ את כל מצבי הרוח של גיל המעבר. למשל, אם יש לה מצב רוח רע, תאמין בתמימות שלדוגמנית המצולמת בעיתון יש כזה עור חלק, שיער ועיניים מושלמים, למרות היותה בת 45. הבשלה תגיד לעצמה "המאמץ שלה השתלם" ותתעלם מהפוטו שופ. פשוט תאמין במריטוקרטיה, ותבכה על זה שהפסיקה להתאמן. אבל, אם מצב הרוח שלה טוב, מיד תבטל במוחה את מה שעיניה רואות ותתייחס אל אותה התמונה, למשל, כאל שקר מניפולטיבי שמטרותיו לגרום לצרכנות עיוורת ותמימה. ככה שהתמימות שלה גמישה, פרגמטית ושירותית.


תמים יכול להיות "נותן אמון בצורה עיוורת וחסרת תחכום, פתי", וגם יכול הליות "שלם, מלא".
אההה, הבשלה אוהבת רב משמעויות! על פי ויקיציטוט, ויליאם בטלר ייטס אמר "לתמימים וליפים אין כל אויבים מלבד הזמן". אולי זה נכון? על כל פנים, משפטו של ייטס פחות מטריד מ"תמימות היא כמו מצורע טיפש שאיבד את קולו, ונודד בעולם ללא כל כוונה להרע ".של גרהם גרין.  

על פי ויקיפדיה, תמימות הוא מושג המאפין אנשים שאינם מחפשים רוע, ואינם מתוחכמים, אלא חיים בפשטות. יופי, אז עכשיו שהיא לא כל כך תמימה היא פתאום רעה ומתוחכמת! לא...מה פתאום, הרי היא יכולה לחנך את עצמה להאמין כמעט לכל דבר. רגע...ולחשוב ככה זה לא לחשוב בתמימות? אכן, ניסיון חיים יכול להרוס קצת את התמימות, אבל גם יכול להוביל אותנו אליה בחזרה.










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...